Tuesday, July 13, 2010

Jam dah hampir 10 malam. Tok Aki dah selesai menolung ibu menumbuk padi. Sepas musim menuai ni, kat kampung Tok Aki banyak xtvt..... musim ni selalunya panas dan berangin. Semua kerbau yg di lepas di padang ragut akan di bawa balik ke kampung dan di lepaskan dlm petak-petak sawah.

Cahaya lampu dari gelanggang silat Cik Karim masih kelihatan dan sesekali suara tempikan pendekar sayup-sayup di bawa angin. Tok Aki minta kebenaran ibu untuk tidur di surau. Abang Tok Aki dah lama lesap. Selalunya dia bersama-sama kekawan yang lain belajar silat di gelanggang Cik Karim. Tok Aki naik kerumah ambil bantal masam dan kain gebar terus berlalu bersama kekawan Tok Aki ke surau.

Kami tinggalkan selimut dan bantal di atas surau. kami tidak ke bukit gelanggang silat.... tp kami terus ke kampung hulu. Tok Aki nampak orang ramai di sana, ayah Tok Aki pun ada sama. Tok Aki tengok ada dua kawah besar sedang mendidih..... ayah Tok Aki kata sedang menyemut gatal.....ini adalah istilah menandakan manisan dah nak masak.

Semasa musim menanam padi, di batas-batas sawah atau di tanah kosong di sekitar sawah akan di tanam dengan bermacam-macam tanaman. Tok Aki perhatikan, orang-orang kampung akan tanam.... timun, kacang panjang, cili, ubi kayu dan tebu....... apabila musim menuai hampir tiba...semua sayur-sayuran ini telah berbuah atau matang. Semasa padi sedang menguning... burung ciak amat banyak dan kita kene menunggu sawah-sawah ni....kalau tidak.... habislah di makan burung-burung ciak ni. Masa ini lah semua hasil petanian di tuai serentak.

Tebu-tebu yang matang di tebang dan di bawa pulang dan di tempatkan di kawasan mengapit tebu. Bangsal pengapit tebu ni dekat dengan rumah Pak Su..... guru pengajian Fekhah dan tauhid Tok Aki. Ade dua jenis pengapit tebu ni..... satu yang amat besar yang menggunakan tenaga kerbau untuk memusingkannya dan satu lagi yang menggunakan tenaga manusia.

Pengapit tebu ni di buat dari kayu yang keras. Dia terdiri dari 7 batang kayu. Dua batang bertindak sebagai tiang, dua lagi sebagai rasuk atas dan bawah sementara tiga lagi sebagai batang pengapitnya. Tok Aki suka masukkan tebu kecelah pengapit ni sementara kekawan Tok Aki akan memusing pengapitnya..... kekadang kayu panjang yang di jadikan batang "tuas" untuk memusing pengapit ni singgah ke kepala Tok Aki..... adoiiii sakit juga la.

Apabila tebu ni di kepit..... oooooo ni yang best. Tok Aki telan air liur melihat air tebu yang berhambur keluar dan meleleh masuk kedalam tempat tadahan. kain putih yang di buat penapi stelah kehijauan...... selepas itu air tebu ni akan di masukan kedalam kawah...... mana-mana orang kampung yg tidak bertebu tu akan datang menolung atau membawa ubi kayu yang telah di bersihkan.....ubi ni di masukan kedalam raga yg di buat dari kulit bemban. Kemudian di rendamkan kedalam kawah yg sedang mendidih tu.

ubi yg puteh tadi telah menjadi perang..... apabila masak..... sukar Tok Aki nak ceritakan kelazatannya...... kopi tumbuk adalah minuman wajib semasa menunggu manisan masak.

Sel,epas minumkoipi dan makan ubi rebus manisan.... Tok Aki beritahu ayah Tok Aki yang kami akan tidur di surau........ Tok Aki bersama kawan beredar dari kawasan mengapit tebu.... dalam perjalanan ke surau kami menyimpang ke gelanggang silat Cik Karim..... hari ni Tok Aki tengok mereka belajar bermain senjata. dalam cahaya apai "jamung" tu Tok Aki nampak Abang Tok Aki tersandar di penjuru kelanggang. Tok Aki risau juge tengoknya..... rupanya di dia kepenatan..... Tok Aki pun kepenatan..... sekali lagi Tok Aki, Zee, Marzuki, Hamidi dan adek Awang beredar dari sini menuju ke surau......... okey...... nanti Tok Aki cerita lagi...."tidur di surau"........

No comments:

Post a Comment