Wednesday, July 14, 2010

Ini surau Bukit Berapit atau Surau Hulu.....orang kampung Aki panggil "manesah". Tepi suaru ni dulu ade court badminton dan di sebelahnya pula ade kedai runcit Wa Hassan.

Selesai tengok orang belajar silat di Gelanggang Cik Karim...kami pun menuruni bukit rumah Tok Piah pergi kesurau..... dulu-dulu Tok Aki berjalan tak pakai kasut. Sampai di surau Tok Aki basuk kaki di kolah surau.

Disebabkan hari dah jauh malam...ada yang terus tidur dan ada yang solat isyak. Dengan berbekalkan kain pelikat Ayah, tidurlah kami beramai-ramai.... mula-mula cerita esuk nak main apa.... lepas tu cerita nak tahan serindik.... lepas tu mulalah cerita hantu..... maka berebut rebutlah tak berani tidur tepi tingkap.

Atas tingkat ade jaring.... jaring ni boleh nampak kat luar. Tok Aki ambil tempat di tepi tingkap dan tak nampaklah kat luar. Sapa yang tidur di tengah dia akan nampak di luar jaring tu.... tetiba je Marzuki menjerit.... hantu,,,hantu,,,hantu.... semua kami menjadi amat takut. Tok Aki melihat ke luar jaring.... memang jelas ada lembaga putih di atas dahan nangka Tok Piah.... takutnya bukan kepalang.... Tok Aki rasa macam nak terkencing....

Kami semua berselimut berkelumbung dengan kain pelikat.... tp masih mengintai dari dalam selimut. Kemudian Tok Aki terdengar pohon nangka di goyangkan.... sambil mengilai-ngilai macam suara orang perempuan.... Zee kata itu sora langsuyur.... kami berimpun dan berpelukan.... tiba-tiba,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.................................................... Tok Aki terdengar ketukan di sekeling surau.... dalam hati Tok Aki berkata.... kenape hantu banyak sangat?

Selepas itu Tok Aki terdengar berderap "hantu" menaiki tangga surau...... dan ..... tetiba pintu surau di tolak dengan kuat (pintu tiada kunci) dan serentak ngan itu ...... hahhhhhhhhhhhh...... Tok Aki nampak dalam samar pelita minyak itu lembaga putij beberapa ekor menerkam kami . Tok Aki menjerit sekuat hati.... kami menjerit bergema memecah kesunyian Kampung Chepor yang mula dingin dengan embun yang mula turun dan kabus yang mula menyekat pandangan.

Rupa-rupanya.... Abang Tok Aki, Rajak, Abang Din Poik dan Pian Tok Mat Piah yang menjadi hantu..... maka bergomollah kami satu surau dengan kekawan Abang Tok Aki. Kemudian kami ketawa beramai-ramai..... lepas tu kami terdengar orang mengetuk dinding surau.... Tok Aki tak tau siapa..... sambil berdengus terdengar suara minta kami tidur..... katanya dan pukul 2 pagi.

Tak sampai 10 minit... semua kami diam membisu.... Tok Aki tak tahu jam berapa Tok Aki dan kekawan tertidur.

Rasanya lama Tok Aki tertidur.... sayup-sayup di hujung telinga Tok Aki.... Tok Aki terdengar sayup-sayup suara azan subuh.... rupanya dah masuk waktu solat subuh. Kami semua menggeliat kesejukan. Semua terjaga.... orang dah ramai di kolah surau mengambil wuduk.... tetiba Rajak Pak Teh Bahari kata.... sat lagi Tok Aji Nali naik... mari kita buat-buat tidur.... Tok Aki mengikut je.......

Kami semua tidur terlentang.... dan kami kepalkan kain di atas "anu tu" se olah-olah anu tu sedang marah..... maka bercacaklah "anu" kami hampir sepuluh orang tu.... memang betul .... tetiba terdengar salamdari Tok Aji Nali..... masyaAllah cucu oiiiiii.... heiiiiiii semua bercacak macam tiang pagar.... kata Tok Aji Nali sambil dia menghampiri kami dan di tepisnya "anu" kami.... apa lagi marah sayangnya pada kami.... hihhhhh Tok ingatkan sungguh.... rupanya kain sungutnya sendirian....sambil itu dia minta kami ambil wuduk.... kami ketawa beramai-ramai..... Tok Aji Nali pun ketawa.... terhinggut-hinggut badanya...... Al-Fathihah Tok.... Aki takkan lupa pada Tok dan Pek Aji....... nanti Aki cerita main wau di musim menuai di alin siaran................

No comments:

Post a Comment