Friday, July 16, 2010

Buat Wau Sendiri

Allahhuakbar......Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh. selesai je solat subuh, ingatkan nak sambung tidur....tp Tok Aji Nali kata x baik tidur selepas subuh....katanya selimut kita tu bagaikan selembar kulit babi.....eiiii gelinya Tok Aki dengar pepagi ni.... Tidur di surau beramai-ramai sangatlah menyeronokan......

Semua org tua telah meninggalkan surau.... suasana masih gelap, Tok Aki dengan Abang Mahaiddin dan kekawan yang lain juga meninggalkan surau dan menuju kerumah masing-masing. Tok Aki berselisih dengan beberapa orang kampung yang hendak ke kebun getah masing-masing ada juga yang hendak ke sawah mengetam padi yang belum selesai.

Aki kenal mereka ini.....mula-mula turun dari surau tadi Tok Aki berjumpa ngan Makteh Yah mak Awang Juki dan Pek, Abang Leng, Pitte Maksum, Lebai Eden, Pakngah Ade, Pak Yob Amad dan ramai lagi.... Tok Aki dah sampai di hadapan tangga umah Tok Aki. Adek-adek Tok Aki..... kembar Fadzil + Fadzila dan Mohd. Ridzuan berkelumbung dengan kain pelikat yang hanya menampakan kepala sahaja.

Kesian Tok Aki melihat mereka...... Nasriah dan Fauziah sebuk bersama di dapor. Semalam mak dah beri tahu jangan pergi mana-mana hari ni. Kabus masih menyelubungi keseluruhan kampung.... jarak pandangan hanyalah kurang dari 40 kaki. Di kampung Tok Aki.... kami jarang mandi pagi..... air sungainya sejuk..... tengahari baru mandi.... Tok Aki tak nampak pun Ayah Tok Aki. Mungkin dah pergi berotan berengkali......nanti Tok Aki cerita orang kampung mencari rotan.

Bila kabus dan kurang....Zee ngan Marzuki pun sampai..... kami bertiga bergerak ke rumah buruk sebelah rumah Tok Aki... sekarang ni rumah ni diduduki oleh Moyang Chu. Buluh dan buah nonang pelekat yang di ambil semalam masih ada. Zee bawa pisau corek sementara Aki dan Marzuki bawa pisau dapor mak je. Buluh-buluh yang telah di belah kecil tu Tok Aki dan kekawan pilih dan di raut utk membuat rangka wau.

Kain buruk di lapek di atas paha dan buluh yg telah di pileh untuk membuat sayap wau di raut perlahan-lahan.... sayap wau mestilah lembut dan tulang belakanya pula buluh di raut agak besar sedikit dan keras. Tok Aki dan Marzuki buat rangka wau kemetek dan Zee buat wau bulan..... Zee memang pandai buat wau. Setelah buluh sayap dan tulang belakang wau telah siap...ianya di ikat menggunakan tali di bahagian-bahagian tertentu dan akhirnya siaplah rangka wau kami.....

Tetiba Abang Tok Aki datang dan memberi kami kertas kajang, ketas agak nipis dan rengan tp tahan..... air... kalau kene air pun dia cepat kering. Lepas tu Tok Aki menyapu gam dari buah nonang pelekat....buah ni sejenis buah yang sebesar buah cermai... kulitnya nipis dan warnanya kekuningan bila masak... kulitnya nipis... dan bijinya halus.... bila kita kopek kulit dengan kiku,,, maka nampaklah gamnya.... gam ini Tok Aki sapu pada rangka wau selepas itu di tempat yang rata lantainya, kertas ini di bentangkan dan rangka wau yag bergam tadi Tok Aki letakan di atas kertas ini. Secara mudahnya ia pun melekatlah.....

Lepas itu barulah lebihan kertas dari rangka wau ni di potong menggunakan gunting. Selesai proses ini, sekali lagi gam di sapu di tepi kertas yang di gunting tadi dan di lipat kertas tepi rangka wau seperti kita membalut rangkan wau. Lepas tu di biarkan seketika.... sementara menunggu gam kering.... Tok Aki membuat ekor wau..... panjang ekor lebih kurang 10 kaki.... setelah semuanya siap, maka teraju pun di pasang... wau kemetek teraju dua sementara wau bulan Zee berteraju tiga.

Kami menyimpan semua peralatan.... cuaca semakin panas.... matahari tercacak di ats kepala. Chu Selemah mak Marzuki dan Pek Maklong mak Zee talah beberapa kali memanggil suruh mandi.... kami berlarian kesungai.... sudah ramai orang di tebing sungai. Kami pergi di bahagian atas empangan.... airnya dalam separas leher Tok Aki..... di bahagian bawah empangan banyak orang perempuan bersama-anak kecil mereka. Tok Aki nampak tiada orang mandi di lubuk rambutan.....

Selesai mandi kami berlarian lagi balik kerumah masing-masing setelah berjanji untuk bermain wau pada sebelah petang nanti di sawah Pakteh Abas ......... nanti Tok Aki cerita wau putus pula.

No comments:

Post a Comment